Olfactory ART

Separate fragrance compositions; 'Light and dark'
Size: Ø 35 cm x 27H cm.
Keramisch object met keramische delen door derden geglazuurd.
Losse dubbele geurcompositie: licht en donker.
Afmeting: Ø 35 cm x 27H cm.
(in opdracht; privé collectie)

Size:
B 218 x H 60 (panel)
B 218 x H 60 (web)
Fotocompositie op 3d bewerkt fluweel, boomnet, zijde, stukjes Oudh-Agarwood (geur)
Formaat:
B 218 x H 60 (paneel)
B 218 x H 60 (web)
Luister naar het verhaal over de geur OUDH (Agarwood) uit het boek 'Geurpsychologie voor iedereen'; het hoofdstuk Agarwood en Attars .

100x 100 cm
Touch and smell creates the feeling of closeness. Moss girl has this tactile factor by the use of velvet and the shaping of the material. The smell of three types of moss can be perceived on het "venus mound'
Mosmeisje( 2021)
Fotographics op 3d bewerkt fluweel, natuurlijke geurcompositie van mossoorten.(ingebouwd geursysteem)
1.00 x 1.00 cm
Aanraking en geur zorgt voor het gevoel van nabijheid. Mosmeisje heeft een hoge ‘aaibaarheidsfactor’: het werk is uitgevoerd op fluweel. Door de bewerking van het materiaal is de figuur ruimtelijk geworden waarbij de venusheuvel de onverwachte zoete geur van drie mossoorten draagt.

Dimensions: W 244 x H 133 cm
Water can change your perspective; it can create reflections, a lens to enlarge, make you see the world upside down. Going underwater as a metaphoric entry to our subconsiousness; in a same way as scent can make this happen. And find lost memories. This olfactory tapistry ‘Water’ is an ode to all these aspects of water. Aromatic waters-hydrosols- are the other product of distilled plants. Where essential oils are extreme concentrated, hydrosols contain only 0,1% of EO. Still, the scents are indispecable recognizable. For this work, I created a fragrant composition with ‘water like’ properties; to meditate with open eyes and nose and follow a lead to inner wisdom.
(Private collection)

Formaat: H 60 x B 60 cm

Getuft wandtapijt in zuiver scheerwol, geurcompositie met vers gras, geïntegreerd geursysteem
Formaat: H 122 x B 116 cm
Concept:
Als kind staan we heel dicht bij de natuur. We zijn nieuwsgierig en willen alles ontdekken: we vinden niets vies of raar. We spelen in een oneindig gevoel van vertrouwen. De natuur van het kind verandert pas zodra we door onze omgeving worden geconditioneerd met een “pas op; dat is vies of fout.” Zo kan het gebeuren dat we stap voor stap steeds verder van onze speelsheid en ontdekkingskracht af komen te staan. Het wordt steeds lastiger om te voelen wie we oorspronkelijk waren. Om weer in contact te komen met dat nieuwsgierige, speelse innerlijke kind, kunnen geuren en beelden de weg naar binnen leiden.
Het kind dat aan het reuzenblad voelt is een reminder om goed te blijven luisteren. Niet alleen naar je eigen natuur maar ook naar je verbinding mét de natuur. Immers, zonder kunnen we niet.
De geur van vers gemaaid gras is een van de hoogst gewaardeerde geuren, het associeert met buiten spelen en vrijheid. Het is vrijwel alleen in natuurlijke staat -buiten- te ruiken of als synthetisch nagemaakt product. De geur van gras die je in deze compositie ruikt, is echter afkomstig van een plantaardige bron: Mentha arvensis, uit de familie van de (peper)munt. Door destillatie (fractioneel distilleren) is een deel van de geur geïsoleerd als CIS-3-hexanol dat de geur van vers gemaaid gras heeft. Verder ruiken we een kruidige noot; de geur van hooi uit Oostenrijkse Alpen. Dit is het gedroogde gras na een lange, zinderende zomer. Met in de compositie als topnoot bergamot dat een positieve werking op het gemoed heeft. Doordat er bij het ruiken van deze geur neurotransmitters in de hersenen aangemaakt worden, voelen we ons blijer.

Keramiek, bladgoud (dubbel torengoud 23,75 k), geurcompositie met vers gras,
in perspex vitrine met geïntegreerd geursysteem
Formaat: H 20 x B 20 x D 10 cm

Formaat: 100 x 34 cm
Roesten is een natuurlijk proces waarbij oxidatie optreedt: het in contact komen met lucht veroorzaakt het roestproces. Niet alleen ijzer kan gaan roesten, ook water kan ‘roesten’. Het water van een ijzerhoudende bron is rijk aan Fe2+ ; ijzerhoudende mineralen. Door de omzetting door ijzerbacteriën naar Fe3+ heeft het water hierdoor vaak spectaculaire, rode en geelbruine kleuren. Het water uit ijzerbronnen - een ‘Pouhon’- werd in het verleden in kuuroorden gebruikt als ‘heilzaam water’. De smaak was echter onaangenaam en werd verhuld door toevoeging van anijs, komijn of sinaasappelschilletjes.
Wanneer we verouderen roesten wij als mens ook. Dit proces proberen wij met alle macht te ontwijken, te remmen en zo een eeuwige jeugd na te streven. De veronderstelling van maakbaarheid en daarmee de tijd die we besteden aan al deze handelingen maakt dat we steeds verder van onze echte natuur- onze bron- komen af te staan. Door overgave aan (onze) natuur kun je deel worden van de natuur. Wie goed kijkt ontdekt vijf offergaves (of overgaven of in de vorm van Isadora Duncan) in het doek.
Uit de Senegalia catechu, een Acaia boom uit zuid Azië, wordt een bijzondere essentie gewonnen. Geen essentiële olie. Uit het kernhout van de boom wordt een waterige stof geëxtraheerd met geneeskrachtige eigenschappen die in een tinctuur worden verwerkt. Deze tinctuur heeft onder andere ontstekingsremmende eigenschappen en is vooral bekend in Ayurvedische geneeskunst. Traditioneel wordt het daarin ook toegepast als verjongingskuur: het zou het oxidatieproces in de vetcellen remmen.
Tinctuur heeft een geur. Het kan, doordat een tinctuur een oplossing in alcohol is, worden gebruikt bij het maken van geurcomposities. De tinctuur van de Acacia catechu heeft een zeer aparte geur, eentje die we niet vaak ‘zomaar’ in de natuur tegenkomen. Het heeft de geur van ijzer, roest, bloed, aarde vermengd met de geur van een poederachtig boudoir.

Geur: compositie met paddenstoel
Afmeting doek: B 100 x H 75 cm
Afmeting geurtoestel:
B 40 x H 70 x D 20 cm
De schoonheid van het leven kan worden ervaren in de vergankelijkheid der dingen. Het afgevallen blad dat zich transformeert tot voeding voor de aarde. Onze eigen vergankelijkheid kan misschien dragelijker worden gemaakt doordat we ons bewust worden dat niets verloren gaat, maar slechts een andere vorm aanneemt. Dat wij uitmaken van de oneindige cyclus van ontluiking, groei, afsterven en opnieuw ontluiken. Opnieuw is Isadora Duncan de figuur op het doek die met haar beweging de cyclus van de natuur verbeeld.
De geur van vergankelijkheid zou kunnen lijken op de geur van een bos in de herfst.

Geur: compositie met paddenstoel
Afmeting doek: B 100 x H 75 cm
Afmeting geurtoestel:
B 40 x H 70 x D 20 cm
In het geurtoestel, een handgemaakte geurtrechter van papier op een blok gekloofd sequoia hout, ruiken we geurelementen die zijn samengevoegd om het gevoel van een herfstbos te suggereren. In deze compositie is onder andere de geur van mos, ceder en paddenstoelen verwerkt.

071 x 254 cm
The scent of the Scots pine stands for 'peace and space'. The smell evokes an outdoor feeling, contributed by the ingredients . Pine scent is an expectorant which opens the nose. This allows us to smell better and breathe more deeply. This art can hang freely in the room or, as here, against a back wall.
I tell more about it in the clip. (NL)
'Alleenstaand' is een fotografische, tweezijdige tapisserie uitgevoerd op vlak, zwaar katoen met de natuurlijke geur van de (grove) den. De geur van de grove den staat voor ‘rust en ruimte’. Dat zegt iets over het buitengevoel dat de geur oproept en de inhoudsstoffen die daar aan bijdragen. Dennengeur heeft een slijmoplossend vermogen zodat we letterlijk de neus voelen opengaan. We kunnen hierdoor beter ruiken en dieper ademhalen. Dit werk kan vrij in de ruimte hangen of zoals hier tegen een achterwand.

Keramiek met bladgoud (14 krt) en bijen, geprepareerde zaailingen, een boomstronk en een houten staf met de geur van honing en hars | Geschilderd canvas met bladgoud, rood zijden draden.
Afmeting: B 120 x H 180 x D 40 cm
Beschrijving:
“ Daarom ben Ik neergekomen om het volk te redden uit de hand van de Egyptenaren, en het te leiden uit dit land naar een goed en ruim land, naar een land dat overvloeit van melk en honing.”
Exodus 3:8
Het woord pilgrim (pelgrim) komt van het van 't Latijnse peregrinus wat ‘vreemdeling’ betekend en van pereger; reiziger (per = door; en ager = akker: die door de akkers loopt. Een pelgrim is “iemand die reist, vooral tijdens een tocht om plaatsen van religieuze betekenis te bezoeken.”
Honing wordt ook wel in de mythologie ‘tranen van de zon genoemd’. De geur van honing associeert met zoete belofte, vervulling en zomer. Het land van melk en Honing.
Ieder mens, uit welk land, met wat voor geloofsovertuiging dan ook of gender, is gelijk. Wij zijn allemaal pelgrims, onderweg in ons leven op zoek naar belofte en vervulling.
Bij de installatie Pilgrim is een geur ontwikkeld. De geur in is op een bijzondere manier verwerkt in het object. Een zelf ontwikkelde natuurlijke scratch en snif met de geur van honing en hars is aangebracht op de bovenzijde van de stronk waarop de voeten staan. Door een hand op de stronk te leggen verwarmt dit het materiaal en komt de geur vrij. Om dit te kunnen doen moeten we knielen en worden wij als vanzelf nederig.
Symboliek vanuit de kunstenaar: de lege voeten, achtergelaten als schoeisel (ons menszijn) op een afgezaagde stronk (onze omgang met de natuur), de bijen op de voeten (het heikele pad, bevreesdheid en vertrouwen), honing (land van melk en honing) opgaande rood zijden draden tussen de panelen (het splijten van de (rode) zee en de verbinding tussen hemel en aarde), gouden zon, (de aantrekkingskracht van de zon/het licht, het goud in de verte), het diepblauw op het doek (het universum, de hemel) ,de staf (de pelgrimsstaf).

Getuft doek, pigment verf, geurcompositie
90x 100 cm
The scent of 'Dancing tree' represents a feeling of freedom and happy outdoor life. The scent composition contains notes of hay and trees and is presented in a take home version.

Size: | Table with objects ø1.30 , 1. 20 h
Tapestry : 1.40 b x 2.00 h
The olfactory art Installation Atmos Spheres contain scents and symbols that can evoke similar (universal and archetypal) but also personal associations.
(NL) Materiaal : Keramiek, wit bladgoud (13,6 kr), natuurlijke geuren, perspex, sokkels, tafel, tapisserie
Size: Tafel met objecten ø1.30 , 1. 20 h
Tapisserie 1.40 b x 2.00 h
De geurkunst installatie Atmos Spheres | Ademruimtes bevat geuren en symbolen die gelijksoortige (universele en archetypische) maar ook persoonlijke associaties kunnen oproepen.
seen @Kunstkapel Amsterdam

Keramiek, wit bladgoud (13,6 kr), natuurlijke geuren, perspex, sokkels, tafel, tapisserie | Ceramics, white leaf gold (13,6 kr), natural scents, perspex, pedestals, table, tapestry
Formaat| Size: Tafel met objecten | Table with objects ø1.30 , 1. 20 h
Tapisserie | Tapestry : 1.40 b x 2.00 h
De geurkunst installatie Atmos Spheres | Ademruimtes bevat geuren en symbolen die gelijksoortige (universele en archetypische) maar ook persoonlijke associaties kunnen oproepen. | The olfactory art Installation Atmos Spheres contain scents and symbols that can evoke similar (universal and archetypal) but also personal associations.
seen @Kunstkapel Amsterdam

Materiaal | materials : Geur (Den) | Boomwortel | Hars | Hout| Bladgoud | Ceramics | Scent (Pine) | Root| Resin |Wood| Goldleaf metall
Formaat| Size: : ø 65 cm H 15 cm
Orde en chaos, geven en nemen. Ook de mens is natuur en hebben we te maken met dualisme. Het is goed om te bedenken dat we vaak meer nemen dan we nodig hebben. Uit de hebberigheid eigenen we ons allerhande ‘juwelen’ toe die in de natuur te vinden zijn. Hoeveel is genoeg? # Bewuster omgaan met de natuur: # Respect voor moeder aarde. # Noodzakelijke Natuur seen @Castle Groeneveld @ Loods 6 Amsterdam
seen @Castle Groeneveld
@ Loods 6 Amsterdam

Materiaal | materials : Keramiek | Geur (Den) | Boomwortel | Hars | Hout| Bladgoud
Ceramics | Scent (Pine) | Root| Resin |Wood| Goldleaf metall
Formaat | size : ø 65 cm H 15 cm)
2) 'Ravage'
Panorama foto op plexiglas | Photo on plexi glass
Formaat | size: 150 x 40 cm
3) 'Greed' | 3D object
Materiaal | materials : Keramiek | Geur (Den)| Boomwortel | Hars | Hout| Bladgoud |
Stolp | Ceramics | Scent (Pine) | Root| Resin |Wood| Goldleaf metall | Glass bell
Formaat|size : ø 20 cm H 35
Orde en chaos, geven en nemen. Ook de mens is natuur en hebben we te maken met dualisme. Het is goed om te bedenken dat we vaak meer nemen dan we nodig hebben. Uit de hebberigheid eigenen we ons allerhande ‘juwelen’ toe die in de natuur te vinden zijn. Hoeveel is genoeg? # Bewuster omgaan met de natuur: # Respect voor moeder aarde. # Noodzakelijke Natuur seen @Castle Groeneveld @ Loods 6 Amsterdam

Size: 100 x 68 x 10 cm
Fougére was created as a result of the home fragrance I designed last year for the company Robeco, which contains a fougére note. Fougère (fern) is a compound fragrance. It consists of components that reflect the feeling and experience of the forest. The first Fougère perfumes date from 1882, the time when Impressionism and Symbolism flourished in the art movements. A fragrance that only exists as an 'idea' - real fern distillates did not yet exist, even now they are rare - was an invitation to express this 'idea', Fougére's inspiration, in scent and form.
Olfactorisch wandobject
Fotografische compositie op plexiglas, porselein, ganzenveer, snaren met stemsleutels, plantenmateriaal en natuurlijk geurakkoord
B 100 x H 68 x D 10 cm
Fougére is ontstaan naar aanleiding van de huisgeur die ik afgelopen jaar ontwierp voor Robeco, waar een fougére noot in zit.
Fougère, Frans voor varen, is een samengestelde geur. Het bestaat uit componenten die het gevoel en beleving van het bos weerspiegelen. De natuurlijke compositie bevat onder andere viooltje, bergamot, petitgrain en benzoë. De eerste Fougère parfums komen uit 1882, de tijd waarin in de kunststromingen zoals het impressionisme en symbolisme tot bloei kwamen. Een geur die alleen als een ‘idee’ bestaat, echte varen destillaten bestonden nog niet, ook nu zijn deze zeldzaam.
Door de jaren heen zijn er diverse Fougére akkoorden ontwikkeld; allemaal met als doel het gevoel van varens in het bos weer te geven. Voor mij was dit gegeven een uitnodiging om hiervan een eigen interpretatie in geur en vorm te maken.

Hatsjee Yukata- Bedjasje uit de jaren 20, met sluitspeld en geurmala. Werd gedragen tijdens de grote pandemie, naar model van een Japanse Yukata.
Lees het concept in de PDF

materials : Ceramics, Scent, Metal frame, Wood panels, Textile, Infusion system, Vintage table, Horn, Glass container, Empty encyclopedia
Size: 1.00 m x 0,60 x H 2.00 m
(NL) Detail van de installatie "Gesundheit'
materiaal : Keramiek, Geur (eucalyptus), frame, Hout panelen, Textiel met print, Medisch infuus systeem, Vintage tafel, Toeter, Glazen fles met geursysteem, Lege
Formaat: 1.00 m x 0,60 x H 2.00 m
Seen @Castle Groeneveld

Size: 1.00 m x 0,60 x H 2.00 m
(NL) materiaal : Keramiek, Geur (eucalyptus), frame, Hout panelen, Textiel met print, Medisch infuus systeem, Vintage tafel, Toeter, Glazen fles met geursysteem, Lege medische encyclopedie
Formaat: 1.00 m x 0,60 x H 2.00 m
Seen @Castle Groeneveld

materials : Ceramics, Scent, Metal frame, Wood panels, Textile, Infusion system, Vintage table, Horn, Glass container, Empty encyclopedia
Size: 1.00 m x 0,60 x H 2.00 m
(NL) Detail van de installatie "Gesundheit'
materiaal : Keramiek, Geur (eucalyptus), frame, Hout panelen, Textiel met print, Medisch infuus systeem, Vintage tafel, Toeter, Glazen fles met geursysteem, Lege
Formaat: 1.00 m x 0,60 x H 2.00 m
Seen @Castle Groeneveld

Materials : Wood - Ceramics- Leaf gold- Scent of Himalaya Cedar
Size: 60 x60 cm
CEDAR TREES are used in many rituals all over the world. It’s aromatic oil supports meditation. The odor of Cedar grounds, centers and connects us with its universal, scented language. In Tibet the Himalaya Cedar was used by Monks during meditation.
(NL) Levensboom
Materiaal hout, bladgoud, keramiek, geur Himalaya Ceder |
Formaat 60 x60 cm
In het vierluik Cedar Tree Heritages zien en ruiken we vier verschillende soorten cederbomen. Cederbomen hebben over de hele wereld een soortgelijke symboliek. Links van de werken kan in de buisjes de cedergeur die specifiek bij het werk hoort worden geroken. Cederbomen worden gebruikt in vele rituelen over de hele wereld. In Tibet werd de Himalaya-ceder tijdens de meditatie door monniken gebruikt.
Seen@Ministry of Finance The Hague

Materials : Wood - Ceramics- Leaf gold- Scent of Himalaya Cedar
Size: 60 x60 cm
CEDAR TREES are used in many rituals all over the world. It’s aromatic oil supports meditation. The odor of Cedar grounds, centers and connects us with its universal, scented language. In Tibet the Himalaya Cedar was used by Monks during meditation.
(NL) Op het dak van de wereld - luisteren naar de aarde |
Materiaal hout, bladgoud, keramiek, geur Himalaya Ceder |
Formaat 60 x60 cm
In het vierluik Cedar Tree Heritages zien en ruiken we vier verschillende soorten cederbomen. Cederbomen hebben over de hele wereld een soortgelijke symboliek. Links van de werken kan in de buisjes de cedergeur die specifiek bij het werk hoort worden geroken. Cederbomen worden gebruikt in vele rituelen over de hele wereld. In Tibet werd de Himalaya-ceder tijdens de meditatie door monniken gebruikt.
Seen@Ministry of Finance The Hague

Materials : Wood - Ceramics- Leaf gold- Scent of Himalaya Cedar
Size: 60 x60 cm
CEDAR TREES are used in many rituals all over the world. It’s aromatic oil supports meditation. The odor of Cedar grounds, centers and connects us with its universal, scented language. In Tibet the Himalaya Cedar was used by Monks during meditation.
(NL) Call for reflection
Materiaal hout, bladgoud, keramiek, geur Himalaya Ceder |
Formaat 60 x60 cm
In het vierluik Cedar Tree Heritages zien en ruiken we vier verschillende soorten cederbomen. Cederbomen hebben over de hele wereld een soortgelijke symboliek. Links van de werken kan in de buisjes de cedergeur die specifiek bij het werk hoort worden geroken. Cederbomen worden gebruikt in vele rituelen over de hele wereld. In Tibet werd de Himalaya-ceder tijdens de meditatie door monniken gebruikt.
Seen@Ministry of Finance The Hague
Natural scents have a healing power and evoke images and memories that I express in my art objects and installations. These scents, coming from flowers, plants and trees, can also actually be smelled in the works of art themselves. My work includes panels, tapestries, objects and installations. Each work has a unique, natural scent and its own scent system. View my portfolio, read below more about my olfactory art.
With my art I investigate the psychological effects of scents. Fragrance in a historical or cultural context, as an individual or universal experience. The impression of this is leading to the choice of the material for my art. Was this for earlier work ceramics and mixed media, now softer materials and photography have my focus. In the English mini-documentary I made for the American magazine IJPHA I tell more about my olfactory art.
Create a place to relax or meet with my olfactory art. (This is how it works) .
Olfactory art can also be placed on location.
You will find more information on the project page.
Would you like to buy olfactory art?
You are most welcome in my studio.